Sunday 25 September 2011

#77 RM 2.80

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..aku dan beberape lagi kawan selesai di Kuala Lumpur..selalunye aku pegi KL tu nak jenjalan, shopping dan seangkatan dengannye lah...tapi, kali ni tak..aku dah pasang niat betul2, nak beli portable keyboard je..haha...dan aku berjaye..haa, kan da tak membazir..tapi, same je agk nye, tak shoping barang2 kehendak, tapi, aku bantai pulak makan banyak2 tadi..berape kali makan entah..tp,kurang sikit  la berbelanje tadi..hehhee..

dan tadi, kami selamat sampai ke maktab tercinte neh lebih kurang pukul 11..11 malam ok! penat neh...tapi, aku masih mampu menaip, sebabnye kat KL tadi aku jalan gune kaki, bukannye tangan..so, tangan aku masih normal..hehee..

Aku memang tak nafikan yg bandaraya KL neh mampu memberi pengalaman yg mungkin aku tak dapat kat tempat lain..yelah, bandar lain pon besar jugak, tapi, dgn kepadatan penduduk kat KL neh, dapat mencetuskan pelbagai perkare.. dapat bagi aku banyak pengalaman berharge..ni bagi aku, dan tak mustahil jugak lah kepade org lain...so, aku nak share lah pe yg berlaku kat aku dan kawan aku tadi..

situasi : sorang pemude datang menegur, pemude yg aku anggarkan umur die lebih kurang 23-25 tahun..die pakai kopiah warne hitam yg agak lusuh, sweater/jaket hitam yg suda lusuh, seluar jean biru yg juge suda lusuh warnenye, kasut yg nampak mcm dah lame sangat dan sebuah beg...(sempat aku tgk2 die neh) dgn muke yg bersih,sedap mata aku memandang, tapi nampak resah gelisah,(teringat wajah lelaki itu)

aku tengah borak2 dengan salah sorang kawan aku kat tepi bas Pahang Lin Siong (bas yg kitorang nak naik time balik ke Lipis)...tibe2, ade sorang pemude datang berdiri dekat dgn kitorang..die tegur kitorang....mule2 die tanye, "adik, naik bas ni ke?balik ke mane?" kawan aku jawab,"haah, balik ke Lipis" ..aku pandang lelaki tu, aku sebenarnye dari sebelum tu lagi dah nampak die duk ulang alik kat kawasan tempat kitorang tunggu bas tu...

die teruskan. "saye ni dari Bentong, sampai sini tengahari tadi lagi, saye tak cukup duit RM2.80, nak beli tiket, naik monorel, nak pergi ke Port Klang, saye kerje kat sane..saye tak cukup duit RM2,80(diulang lagi sekali)..saye telefon kawan saye suruh ambik kat sini, tapi dye tak boleh..dah ramai org saye jumpe,tapi, biaselah mausie kan, mcm2 pandangan, tapi, takkanlah saye nak bawak lari dompet org pulak kan" ..die x berape nak pandang muke kitorang mase die bercakap tu, muke die nampak macam malu, macam nak menangis, resah...

die sambung lagi sambil aku & kawan aku dengar dan pandang die..

"saye tak cukup 2.80 sen je..dari tengahari tadi saye sampai, takkan saye nak duduk kat sini je.." dan die ulang lagi yg die tak cukup duit RM2.80....

sedih aku dengar...aku keluarkan dompet dari beg, sambil aku bukak dompet tu, aku dah bersangke buruk kat pemude tu..Ya Allah! indeed, I'm human being...ampunkan aku! sambil aku nak keluarkan duit dari dompet, aku terfikir kalau2 time aku nak keluarkan duit tu tibe2 die rampas pastu bawak lari dompet aku..teruk nye..kenape lah terlintas macam tu kat fikiran aku!!

aku sgt berhati-hati time nak keluarkan duit tu..Allah bagi petunjuk dalam fikiran aku yg lelaki tu tak menipu..aku pun tgk lelaki tu muke baik, jujur, dgn resah nye lagi, aku rase kesian sgt2..rase mcm nak nangis..sebab aku membayangkan kalau aku berade kat tempat die...kalau aku jadi die, sanggup ke aku mintak duit kat org? tak malu ke aku nak meminte-minte?

tapi die sanggup..
tapi die tahan malu..
maknenye die betul2 terdesak...

lagipun, dari ape yg die cakap tadi tu, jelas yg die dah cube mintak kat org2 lain sebelum kitorang, bayangkan dari tengahari sampai ke senja takde org pun yg bantu die..dugaan Allah untuk pemude tu....

aku pandang kawan aku..kawan aku setuju..aku nak pastikan samada tindakan aku nak tolong pemude tu wajar/tak wajar...maklomlah, sekarang kan ramai org menipu..see? lagi sekali aku sangke buruk..aku tau tu tak baik..tapi..ya, i'm human being :(

tapi, pastu aku bagi lah sejumlah wang kat die, takdelah banyak, tapi, aku harap, cukup untuk die buat tambang monorel & beli makanan untuk alas perut..insyaAllah...



"terime kasih lah tolong saye..terime kasih lah bagi saye duit ni..Allah je yg dapat balas..moge Allah akn balas jase adik berdue ni.." banyak kali die ucap macam tu..sambil muke die nampak sgt2 bersyukur,lega,tapi nampak macam rushing nak pegi dari situ..ye, mungkin die tak nak lewat kejar monorel... aku? speechless..aku tak tau kenape aku tak mampu nak cakap ape2 selain 'InsyaAllah..' , tu je yg kuar dari mulut aku, sambil aku pandang die...

"adik ni belajar lagi?keje?" aku diam, tapi kawan aku jawab, "belajar, kat maktab Lipis".."oh,maktab kat lipis tu?belajar elok-elok...ni belajar macam mane ye?" kawan aku pun bagitaulah,"insyaAllah, keluar nanti jadi cikgu.." die mcm terkejut,"oh,nanti jadi cikgu lah ni..belajar la elok-elok ye..terime kasih banyak2...Allah je boleh balas jase adik" byk kali die ucap terime kasih..sampai sebak gilerhh dah rase hati neh dengar... aku mampu cakap "InsyaAllah..", sambil senyum kat die...

lepas byk kali ucap terime kasih, aku nampak die dah nak gerak pegi, rushing sgt nampaknye... aku pandang je sampai die pegi.. aku rase terkilan sikit, and rase tak berpuas hati sikit..tau kenape? sebab aku tak mampu nak ucap ape2 kat die..aku nak pesan kat die, "abg hati-hati ye" .. tapi, aku speechless..kenape entah tak terkeluar ape2 yg aku nak cakap time tu...

semoge die selamat sampai kat tempat yg die nak pegi tu..semoge duit yg sikit aku bagi tu cukup..kalaulah aku kaya, aku bagi duit banyak2 kat die, tapi, aku ni student je..tak mampu nak bagi sampai RM100..   kalaulah aku banyak duit tadi. . . 

macam-macam manusie ade kat dunie neh..macam-macam situasi pelik yg berlaku..macam-macam kebetulan wujud kat dunie neh...aku terfikir, ramai2 org kat KL tu tadi, takkan xde yg nak tolong abg tu? takkanlah org2 bandar dah tak mampu nak bantu?tapi, kene bersangke baik laa..mungkin org yg ramai2 tadi pon tengah takde duit jugak kan...

same jugak time aku otw nak ke Berjaya Time Square tadi..ade makcik mintak sedekah..sambil meriba anak kecil..pegang bekas kecil berisi duit syiling..duit syiling yg sgt sikittt jumlahnye dan beberape keping duit kertas RM1 dalam genggaman..kat situ, ramai sgt org yg lalu, tapi, sikit je duit yg disedekahkan dalam bekas tu..tak salahkan org ramai jugak, sebab sekarang ni byk sgt sindiket pengemis jalanan...sampai masyarakat jadi was-was nak sedekah atau tak...

tapi, ingatlah..kite bersedekah, kalaupun peminte sedekah tu sebenarnye menipu kite, takpe, biarlah...sebab kite bersedekah tu dah dapat pahale..org tu tipu ke, betul-betul takde duit ke, itu dah antare mereka dgn Allah..kalau menipu nanti Allah balas..akan Allah tunjuk pade mereka...kite niat dalam hati, kite tolong kerane Allah..kite buat kerane Allah..insyaAllah..

aku dah banyak kali berdepan dgn situasi org dtg mintak duit..sebak rase bile tgk keadaan diorang..aku try to put myself in their shoes..if I walk in their shoes, don't know how will I survive..

Allah dah tunjuk depan mate! Bersyukurlah!
.......................................................................................................
p/s : harap semuenye baik-baik sahaje...

Munira...




4 comments:

aisyahusna said...

mun...terharunya aq rasa....semoga pemuda 2 baik2 saje..maybe dy terdesak smpai terpaksa meminta...tahniah mun, anda telah membantu seorang hamba ALLAH..=)

Munira said...

tapi, terkilan sikit r aisyah..coz, aku ni xde dwet ngt time tu..huhuu..tapi xpelah..insyaAllah, semoge Allah pandang ape yg aku buat..aminn..thankz aisyah :)

aisyahusna said...

insyaALLAH mun, Allah x pndang pd kuntiti tp pada kualiti....

Munira said...

insyaAllah.. ^^