Tuesday 8 November 2011

#90 SAILING ON KAPAL LAYAR DIRAJA TUNAS SAMUDERA

Peace be upon us... :)

I'm alone in my room, waiting for my roommate.. today is a very lonely day I bet.. no one is here with me and that's why I was just lay in my bed.. thinking of taking a nap.. oh, no! I really can't..haishh, mane la roommate neh..lambat bona laa...

I forced myself to do some revision as the examination is just around the corner, yes, tomorrow to be precise! time rajin, rajin lah, time malas, bukan setakat study, nak turun beli makanan pon malas..hahaa.. but, u know what? my pleasure to do the revision.. errr.. I don't think I'm serious.. hahaa..

teringat zaman "muda-muda" ~ zaman sekolah ~

ok, talking about my school time, it is automatically make me recall about my amazing time where I was sailing together with a few friends from the different country, Kelantan, Terengganu, Johor, Melaka, Sabah, Sarawak, Labuan.. and a few MR.NAVY yg handsome! hahaa.. it should be lah! I was very enjoyed! it is when I was a 5th former.. how I really missed that moment!

Aku salah sorang daripada 4 peserta yg mewakili Pahang untuk Pelayaran KLD Tunas Samudera Voyage 238/09...

LUMUT - LANGKAWI - LUMUT 

brader2 Navy yg handsome tu kire macam facilitator la time tu.. yeay! lebih kurang 11 hari aku kat sane.. 2 hari latihan pusat di Pusat Kokurikulum Perak, kitorang dilatih dengan water confident, wall climbing, rock climbing..best!berkayak hampir 1 jam, huh, lenguh! best gilerh..hari2 yg selebihnye, kami berade di atas kapal..

Kapal Layar Diraja Tunas Samudera

NI LAH KAPAL YG AKU NAIK TU! :)

I don't know hot to tell u all about how was my feeling at that moment.. kegembiraan yang sangat berbeza because I'm on the ship at that time, sailing u know! bukan senang beb nak dapat naik kapal kan.. ya, I'm so lucky to have been there for even once in my life :) sile jealous! hahaa..

1st day on the ship, ramai yg mabuk laut.. Alhamdulillah, aku tak!pelayaran bermule, crew Majalah 3 joined! they recorded & snap a few pictures of us.. waahh, cantik gilos Nurul Shuhada Nurul Ain, pengacara M3 tu..hehe..dapat la salam2 & borak2 sikit dgn die.. hehe.. cantik!

majoriti peserta, semue mabuk laut, so, sgt teruk..baru aku tau mcm mane teruknye org mabuk laut.. 10 minit sekali muntah.. huh, nasib baik aku tak.. ops, adelah sekali aku muntah, bukan sebab mabuk laut, cume, tak tahan dgn bau toilet dlm tu..yela, tak biase kan.. tapi, makan kat atas kapal sedap! makanan laut setiap hari, udang, ketam, sotong.. erm.. ayam pon ade jugak.. n then, makanan2 ringan yg akan diberi untuk setiap 3 or 4 jam.. hehe..

disebabkan aku tak mabuk, aku mkn banyak! sebab aku sgt mementingkan kesihatan, kalau aku tak makan, takde tenage, so mcm mane nak hidup beberape hari atas kapal kat tengah laut tu?? sorry la kawan2 yg mabuk laut, bahagian korang pon Tuan Amran bagi kat aku..hahaha..yup, Tuan Amran ni kire ketue la time tu..huhuu.. he's one of my unty's friend.. my Maksu is one of Leftenan Komander Navy kat Pangkalan TLDM Lumut mase tu..

SEINGAT AKU, NI TIME LATIHAN KEBAKARAN ATS KAPAL..AKU? KAT BELAKANG TU, X NAMPAK..HAHAHAA..

just look at the pic above pon u all dapat rase yg atas kapal sangat panas kan.. mmg takde bumbung la kat bahagian atas kapal..tengah laut plak tu..takde nye pokok2 tempat berteduh..hahaa.. sebab tu muke kitorang semue terbakor lepas balik tu.. :p tapi takpelah, untung2 dapat jugak belajar kawad atas kapal.. hehee..

and, nampak tak tali2 kat dalam gambar tu, haa, kitorang kene hafal semue name tali2 tu..tali tu merupekan tali layar yg kat atas tu, if ade pertukaran arah angin, kami kene tarik la tali layar tu untuk menukar arah layar.. susa jugak tau! nak2, aku yg badan agak kecik ini ketike itu..hahaa.. sgt mencabar kekuatan tangan dan badan!! kitorang kene panjat tiang layar yg tingginye agak2 10 kaki jugak la..itu yg plg rendah, nak lagi tinggi? x berani aku! dgn angin yg kencang2 tu..hahaaa..

dalam keadaan peserta2 yg majoritinya mabuk laut, kami tetap kene teruskan pelayaran.. setiap hari dipenuhi dgn mempelajari selok belok di atas kapal dan mengenal peralatan2 di ats kapal..everyday ade 'happy hour' di mane kami perlu bersihkan persekitaran kapal, menggilap setiap tembage kat ats kapal tu..hahaa.. then, kitorang akn jogging, atas kapal ok! tengah laut kan.. had our breakfast then.. sambung pelajaran2 tertentu.. :)

start pukul 12 malam, setiap kumpulan akan bertugas sebagai watcher ; memerhati kalau2 ade kapal2 lain atau ape2 yg pelik kat laut tu..huhuu.. ade jugak yg kene bawak kapal.. haa, as for my group, I was the 1st one yg bawak kapal..ceyhh terer kan?hahaa,,sbb time tu member2 sume mabuk laut.. time tu baru tau bearing2 n ape segale yg blajar dlm geografi tu sgt bergune.. perasan ketike bawak kapal? huh, sangat best, tapi kadang2 cuak bile angin kuat, sebab kapal akan jadi senget kalau kite salah control nye...kene berani and confident!

time tu jugak la ade yg kene tolong buat kopi la, wat announcement la, piping, dan aku bertuah kerane dipilih oleh Tuan Amran utk dibawe bersiar siar dalam kawasan kapal tu untuk mengenal senjate2..haha.. mcm2 jenis senapang, pistol.. berpeluang gak la pegang bende2 tu semue walaupon agak berat.. fuhh! tak tido sgt la atas kapal, 1 hari mungkin dalam 2 or 4 jam je dapat tido...

VISUAL KURANG JELAS, SEBAB NI WAKTU MALAM.. HEHE..GELAP KAN MUKE KITORANG..OH, SO BAD!

I've learned so many things.. especially, level of confident..ini baru betol pengalaman.. and, tak mandi pon tau time belayar..haha.. ok2, time kapal tengah belayar je lah.. bile dah stop, mandi ler..sebab nye, air yg dibekalkan ats kapal semase belayar di khaskan untuk memasak, jd, kene kurangkan mandi..wakakaa.. same2 tak mandi, sembur la perfume masing2.. 

hampir 10 hari belayar, kami pon sampai ke Pangkalan semule..tp, wait! belum balik, kami ade lawatan ke sekitar kawasan pengkalan TLDM Lumut..berpeluang melawat kapal perang! waww.. pastu kami ke kompleks sukan kat sane.. bersukan la pulak..main macam2..only then I know how's their life as a NAVY there.. seronok! berdisiplin! kemas! rajin! bersih!


sampailah hari kedua last kitorang atas kapal tu, ade majlis penutup.. I was very glad! sebab org lain dapt 1 sijil..tapi aku and 2 lagi peserta dapat 2 sijil..hehe.. 1 sijil penyertaan.. 1 lagi sijil pelatih terbaik! haha..nak kate hebat tu, takdelah..cume, aku sangat berbangge! cis, macam belagak kan?hahaa.. walaupon 2 minggu aku tertinggal pelajaran, tapi, aku rase berbaloi lah kan bile diberi penghargaan macam tu..

sepanjang tempoh kem pelayaran tu, aku dapat pengalaman yg baru.. aku belajar erti kerjasama.. please do not let ur group members alone.. tolong mereke.. aku belajar berdikari, yg mana aku tahu, kalau kite tak pandai menyesuaikan diri dgn org lain yg berbilang bangse dan agame, kite sampai bile2 pon takkan dapat get along dgn mereke...

plus, jgn berkire kalau nak buat ape2 tugas.. kalau berkire, tak jd keje lah..in addition, tanam sifat berani dalam diri..ye, berani! itu paling penting..confident level, mesti tinggi! berani berhadapan dgn risiko, berani membantah sekiranya anda di pihak yg benar, berani bersuare memberi cadangan, berani mengaku kalau buat salah...

not that we need to be like a military members,disiplin kan, but, u just need to be like u are very care about everything.. I mean like, jgn lepaskan sesuatu yg mungkin hanye sekali dalam seumur hidup kite.. take part! just feel free to speak out and ask anything..don't be like too shy to speak..

and the important thing is, do perform ur prayer anywhere u are.. walaupon kami kat atas kapal sembahyang sambil kapal yg bergoyang-goyang ditiup angin yg sentiase bertukar arah.. don't forget to do ur du'a.. ask for Allah's help.. may Allah bless us.. kite kene kuat semangat! kene kuatkan hati! insyaAllah..

how I really miss the memories with them!! hope to be there again.. gathering maybe with my shipmates .. miss them all very much.. 

that's all from me.. tataa.. salam..

.........................................................................................................

p/s : pic tak banyak di upload di atas sebab2 tertentu..so, hope u all readers dapat la gambaran mcm mane atas kapal dgn membace ayt2 yg penat aku karang tu..hahaha.. peace yawww!!

I'm very serious when I said I miss to see them all again.. :)







No comments: