Thursday 23 June 2011

#1 : makan :

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM......

hai u all!!!wahh...aku rase seronok plak nak menulis.....huhuuu..
yela...da ade blog, xkan la x update kowt kan..hahaha...

hari ni aku ok...2day is better than yesterday..yeah!!!lupekan masalah yg lepas....ngeh3...
hemmm...sume dah makan????roti???alaaa...nape mkn roti jew??mkn la nasik...KFC kew...haa..kan best..
ops....ecely, x kire la ape yg korg mkn pown....even gule2 yg saiznye sgt kecil pown, pe yg kite prlu buat??
yup! BERSYUKUR.....ok??

haaa..tgk air neh..ish..x cdp lah....(ok2,ni salah 1 ayt org yg x besyukur....jgn amalkan ok!!)
yelah..memg la sedap minuman yg kite tgk kat atas neh haaa....
tapi,,,,dalm sedap2 neh, ade jugak taw manusie yg kadang2 x brsyukur dgn ape yg ade...ye2, aku x pointing my finger kat sape2....but, percayelah....ade..ade...ade...& ade!!!!memg ade org yg jenis x brsyukur.....


seperti yg kite tau, ramai lagi manusie kat luar sane yg x dpt makan, espcially yg kat negare2 mcm Afghanistan or so on la...x perlu aku sebut satu persatu....ha???da dapat bayangkan????
haishhhhh....sedih plak...yela..kite kat sini negare yg aman....bole wat suke2 aty je kan...
nak makan ape2 pown bole..
nak wat ape2 pown bole...

tapi......diorang kat sane????YA ALLAH!!!! nak makan nasi sebutir pown susa......
susah????ade gak ke antare kite neh yg x tau susah 2 cmne.....
hmm...susa sgt diorang....

jadi..bersyukur lah kite ek....kite neh Allah dah pilih nak letak kite kat negare yg aman.....
kite dpilih untuk lahir di negare yg dapat dikategorikan sebagai negare yg maju lah jugak kann.....
so..alhamdulillah...kite x tersangkut dgn masalah mcm diorang...


ALHAMDULILLAH....SYUKUR.....




tengok la gambar-gambar tuu....hmmm..korang rase, sempat x diorang nak makan kalau mcm ni lah keadaan nye kat negare diorang????.........
aku rase, diorang bukan setakat x dapat na makan...malah, nak duduk dengan tenang pon x sempat....
semoge Allah bantu mereke....aminnn...

and......can u imagine...camne la kite lau kite berade in their shoes?????Allah..aku tau aku x sekuat mereke....
jadi...sebab 2 lah kite kene bersyukur....x kire la sedikit mane pown makanan yg kite ade....
tolonglah nikmati seadenye....makan lah...itu kalau sikit...kalau banyak??haaaa.....
bole lah jugak kite sedekah dengan care menjamu kawan2 or jiran2 dgn makanan yg kite ade....


macam ni lahhh...makan beramai ramai pown seronok..berkongsi rezeki.....
seronok sebenarnye bile kite menjamu sahabat-sahabat kite.......
see????makan pown seronok kan....semestinye lah.....
tapi, ni semue kalau kite berkemampuan...kalau kite x brkemampuan?xpelah...brsyukurlah dgn ape yg ade...jgn pulak pakse diri nak menjamu org lain...


pendek kate...bersyukurlah......redha dgn ape yg kite ade.....

tibe-tibe aku teringat,
baru-baru neh,mase aku kat Cherating,
tiap2 hari kami makan kat kedai...
tapi....
aku selalu x abiskan makanan aku..
YA ALLAH...menyesal nye aku..
hmmm...camne aku nak tebus semule??
ntah laa....
xkan bole lah kalau aku nak pegi kutip semule semue makanan tu..
tapi xpe...
lepas ni aku akan cube utk tidak membazir..
insyaAllah....


No comments: