Monday 6 February 2012

#109 NIKMAT..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semue.. :)

Alhamdulillah.. jom kite ucap syukur kepade Allah S.W.T.. dengan izin dan kurnianNya kite masih lagi boleh bernafas, masih lagi boleh berjalan, masih lagi boleh bercakap, boleh melihat dan boleh hidup kat dunie ni dengan free tanpa Allah mintak kita bayar satu sen pon duit syiling, duit kertas, cek tunai, mahupon kad kredit.. Subhanallah!


Orang yang tidak pernah bersyukur atas sepotong roti yang segar, tidak akn pernah mensyukuri hidangan yang lazat dan menu yang nikmat.. orang yang tidak pernah bersyukur, bahkan kufur, tidak akan pernah dapat membezakan antara yang sedikit dengan yang banyak..

Semue orang pon tahu yang Allah bagi kite banyak nikmat kat dunie ni.. tahu tetapi tidak sedar.. Astaghfirullahala'zim.. nikmat Allah bagi tu semue ujian untuk kite.. so, kene pandai-pandai lah kite bersyukur dan manfaatkan semue yang dilimpahkan depan mate kite ni.. kadang aku nampak ade orang yang ucap syukur 'Alhamdulillah' bile dapat sesuatu yang menggembirakan.. tapi ade jugak kadang-kadang aku dengar yang membangge-bangge plus menunjuk-nunjuk kat orang ape yang diorang ade.. konon hebat dan dielah yang terbaik sebab diberi kenikmatan harte bertimbun dan kereta mewah berduyun-duyun depan rumah.. (ok, dalam tv selalu ade kesah-kesah orang yang bongkak mcm ni..sile tonton)

itu dah satu hal.. hal yang ni pulak, ade jugak yang merungut bile mendapat sesuatu kegembiraan, keseronokan, dan kenikmatan tetapi dalam kuantiti yang hanya sedikit dan tidak memuaskan hati katanya.. sebenarnye, tak boleh la begitu.. tak kire lah banyak manapon nikmat yang kite dapat tu, atau pon sedikit manapon nikmat yang dianugerahkan kepade kite tu, syukurlah.. mungkin kalau kite tak buat sujud syukur pon, ucaplah 'Alhamdulillah' .. Allah dengar ucapan kesyukuran kite tu.. pade siape lagi kite nak ucap syukur kalau bukan Allah? sebabnye, Allah Maha Berkuasa.. Allah sahaja yang berkuasa menganugerahkan kite semua nikmat dunia dan akhirat ni.. ade ke manusie atau kuase-kuase lain lagi yang setanding Allah? TIDAK ADA! dan TAKKAN PERNAH ADE! kerana Allah Yang Maha Esa sahaja yang Maha Kuasa.. Subhanallah!!

Contoh yang nyata terbentang depan mate kite ielah nikmat kesihatan.. ketika sihat, kite tak ingat nak bersyukur, bile dah sakit nanti mulelah merungut dan meminta pade Allah, "Ya Allah, kalau kau mengembalikan kesihatan aku seperti sediakala, akan aku limpahkan kesyukuran kepadamu" .. hah, macam mane boleh jadi mcm ni? kenape nak letakkan syarat sebelum bersyukur kepade Allah.. itulah.. waktu sihat langsung lupa nak ucap syukur, padahal kesihatan dan kecergasan badan semuanya nikmat..ielah, mungkin lah ade sedikit sakit2, batuk2 atau flu.. tapi, tetap jugak kene bersyukur, sebab, dalam pada kita dalam kesakitan tu, kite masih ade mate untuk melihat, kaki untuk berjalan, mulut untuk bercakap.. nikmat yang kite tak sedar.. mujurlah Allah tak tarik balik nikmat tu..

Bgaimana kite mensyukuri nikmat yang banyak jika kita tidak mampu mensyukuri nikmat yang kecil? dapat result exam yang kurang cemerlang, salahkan Allah sebab tak bagi kecemerlangan dekat kite.. no! jangan begitu beb.. kenape nak salahkan Allah kalau pada hakikatnye kite sendiri yang tak berusehe? mungkin result yang tak seberape tu hanyelah untuk permulaan.. syukurlah dgn nikmat yang nampak sedikit itu.. akan datang , nikmat yang banyak pula menyusul dengan izin Allah.. rezeki di lain hari mungkin :) sikitt je Allah uji kite, tapi kite dah tak ingat nak bersyukur..

kalau nikmat yg sedikit-sedikit tu kite tak bersyukur lagi, macam mane pulak kesahnye dengan nikmat-nikmat yang banyak? udara, air, tempat tinggal? ok, think people.. me too.. need to think.. because people nowadays are getting to be so lazy to be thankful to Allah.. and also getting bored to say their pray.. jangan malas wahai manusia! jom kite BERUSAHA (!) InsyaAllah..

Diriwayatkan bahawa: “Sesiapa yang tidak mensyukuri yang sedikit, dia tidak akan mensyukuri yang banyak. Sesiapa yang tidak mensyukuri (berterima kasih) kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah. Menceritakan nikmat Allah adalah kesyukuran manakala meninggalkannya (mendiamkannya) adalah kekufuran. Berjamaah adalah rahmat sementara berpecah-pecah adalah azab.” [Musnad Ahmad, no: 18449]
.......................................................................................................

P/S : Semua dia atas adalah pesanan untuk diri sendiri.. dan rakan-rakan.. may Allah's blessings will always be with us.. aminn..

P/S : BUKIT TINGGI, SO HEAVEN I CAN SAY..

Munira Anuar :)








2 comments:

~cik atin~ said...

alhamdulillah... nice tazkirah mun.. :)

Munira said...

may it brings u benefit Cik Atin :)