Tuesday, 15 January 2013

#148 marah manusie

kau ape tau ha manusie pengkritik? kau ingat nak berubah tu senang? kau rase bile berubah sikit2 tu, takde gunenye? kau tau ke yg nak berubah sikit-sikit tu pon bukannye senang? kau tau ke ape cabaran yang ade untuk berubah tu? cabaran gangguan setan kau tau? kau pernah rase? 

yang kau tau, kritik, menghukum, tanpe tengok usehe. kau tau ke macam mane hubungan org tu dengan Allah? kau ingat kalau tibe-tibe diri terase nak berubah, terus ade magic muncul tudung labuh depan mate? tibe-tibe turun dari langit kopiah, tasbih? takpon tibe-tibe turun hujan sarung kaki dari langit boleh terus pakai?

semue orang tengah cube lah. cube-cube moge Allah pandang baik pade diri. lebihkan perbaiki dari mengkritik. lebihkan menasihat dari mengutuk. lebihkan berdoa dari menghina.

memang. memang neraka takkan tunggu kalau nak membakar. sekali dicampak kite ke dalam, entah jadi abu, entah jadi habuk, entah apa. dah tu, tolonglah doakan yang baik-baik untuk kaum seagama. bukannye mengkritik tanpa sepadan, meluncur kutukan keluar, x berhenti.

aku marah. marah aku, hanya marah seorang manusie yang tak sempurna. mungkin orang tidak peduli, dengar. tapi Allah tahu, dengar, bantu.


Allah Maha Kuasa. Moge Allah ampunkan aku kerane MARAH. Astaghfirullah.

.........................................................................................................
jangan tanye kenape aku. aku sudah tulis. aku sudah baca. aku sedih.






6 comments:

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum,,dalam keterpaksaan kita meninggalkan apa yang kita sayangi,,senangi dan kasihi,,dalam ketika itu juga semua itu Allah tidak cinta akan perkara yang kita cintai,kerana cintanya kita pada yang sia-sia..Allah tidak memandang perubahan itu selagi ianya tiada ketulusan dalam beristiqomah untuk berubah..walau sedikit,itu lebih baik daripada langsung tidak melakukannya..redha Allah itu yang kita cari.. :)

Munira said...

waalaikumussalam. terime kasih. insyaAllah. moge Allah redha.. :)

Diya Edhayaa said...

biar sedikit.. biar lambat.. asal berterusan.. :) perubahan itu mmg mmerlukn kkuatan mental..

Munira said...

insyaAllah kak.. same2 la kite.huhuu

SatuYangTidakAwakSarankan :) said...

SABAR LAH MUN..HATI MANUSIA BAGAI2..TERUSKAN ISTIQAMAH :)

Munira said...

tu la kan wan..hati manusie ni, memang la berbagai. jadi, utamekan hati sendiri yg perlu di didik ni kan..hehe..insyaAllah <3