Thursday 27 December 2012

#147 Garang

Assalamualaikum. 

Nampak tajuk entry aku yang tak seberape tu? bagus kalau nampak, alhamdulillah masih mampu melihat dan membace. Anugerah Allah buat kalian. Harte dunie yang kite pinjam dari Allah. 

Actually aku nak buat entry untuk adik2 sekalian especially adik2 aku yang ade 4 orang. Sorang gadis dan tiga jejaka. Bukan entry marah, cume sekadar renungan. ha ha ha. Nampak tak yang aku serius, sebab tu lah aku jarak jarakkan ungkapan ketawe aku tu :p

Adik-adik,

bangun pagi, sila kemas tempat tidor, kalau tak, kakak-kakak korang akan membebel. Alahhh, bukannye kakak-kakak ni x pernah langsung x kemas tempat tidor time dulu2, cume sekadar nak bine habit yang baik untuk korang. So nanti bile dah ade rumah sendiri, pandai ngemas. X payah nak call2 suruh korang kemas tempat tidoq.

Adik-adik sekalian,

jangan keluar sampai tengah malam baru nak balik. Ni selalunye bebudak lelaki la yg macam ni. X jemu mengadap muke kawan2 dari pagi sampai ke tengah malam lepas tu sambung pulak ngadap kat laman sosial. Yelah, bukannye kakak-kakak korang x penah keluar malam, tapi bukanlah selalu, cume pernah. bukan ape tak bagi keluar malam2 sgt ni, nanti kalau jadi ape2 accident ke tengah2 malam, gelap, xde org nampak, tak ke susah diri sendiri.

Adik-adik sekalian alam,

pandai-pandailah pilih kawan. Kawanlah dengan orang yang boleh bawak korang dekat dengan Allah. Jangan sampai korang ikut perangai kawan yang negatif dan terlebih bersosial nye. Memanglah, kakak-kakak korang pon bukanlah semue kawan-kawan diorang baik macam nabi, cume, nak pesan kat adik2 yang agak mentah lagi tu, sebab kakak-kakak pon penah kenal orang yang bawak pengaruh negatif. And, kakak-kakak pon mungkin ade yang pernah terikut menyimpang dari agame, sebab tu kakak-kakak pesan kat adik-adik supaye tak ikot jejak salah mereka. Ada faham ka.

Adik-adik sekalian alam remaja,

kalau kakak-kakak korang membebel sebab korang bangun lambat, jangan marah. Bukanlah mereka setiap harinya bangun awal, mereke cume mahu korang paham bahawe hari-hari kat dunie ni bukanlah untuk tido sahaje. Banyak lagi bende lain boleh buat. Lagipon, bangun lambat, rezeki tak masuk adik-adik oi. Jadi, marilah adik-adik semue bangun awal. woha (saje nak tiru trademark orang)

Adik-adik sekalian alam remaja mentah,

kalau kakak-kakak korang secare tidak rasminye menjadi pengkritik fashion pakaian korang yang tidak sesuai dengan tuntutan agame, jangan melawan, terime saje dan muhasabah. Aku sebagai kakak, tau, korang tengok kakak-kakak korang pon pakai tudung tapi baju seluar tak berape besar, pakai tudung tapi pendek jarang. teruk jugak. Aku juga kakak. Jadi, ambik je kritikan x seberape diorang tu, sbb diorang taknak korang jadi mcm diorang. So, seruanku, jadilah lebih baik dari kakak-kakak korang ye. 

Adik-adik sekalian alam remaje mentah muda,

kalau kakak korang marah korang berboifren girlfren time zaman sekolah, dengar, ambik iktibar. Tambahan pula, kakak korang tak bagi pegi dating kan. Hah, jangan nak marah protes sampai taknak makan la ape la. Kakak-kakak korang tu pon penah berboipren jugak time sekolah zaman mude remaje dulu, jadi die lebih tahu fenomena couple time sekolah ni bagus atau tidak. Bukan kakak korang nak busybody, cume kakak korang taknak terjadi perkare hasutan syaitan time korang berdating. Syaitan kan merate-rate kat dunie ni. Jadi, sape makan garam dulu?? haaaaa.

Adik-adik yang baik,

kalau kakak-kakak membebel suruh korang sembahyang, mesti korang rase macam nak sound balik je kan. Adik-adik nak cakap, "macamlah kakak tak penah tinggal solat, macamlah kakak sentiase solat awal". Adik-adik, kakak cume nak adik-adik buat ibadah. Solat kan tiang agame. Kalau solat ok, yang lainnye jugak insyaAllah terjaga. Mungkin kakak-kakak pon pernah tinggal solat, jadi mereke taknak adik jadi macam mereke.

Okeh wahai adik-adik, itu hanya sikit peringatan dari kakak-kakak. Dan...aku ni pon seorang kakak. Dan...aku mungkin kadang menasihat, mengkritik, memarahi, membebel kat adik-adik aku. hahaa. Bukan aku je, ramai lagi kakak-kakak dalam dunie ni macam tu.

Siape rase diri tu adelah adik-adik, jangan berkecil hati atau merajuk diri bile di"sound" oleh kakak-kakak. Mungkin kadang adik-adik rase kakak-kakak x layak mem"basuh" adik-adik sebab diri diorang sendiri pon tak perfect mcm bebelan diorang. Tapi, ketahuilah bahawa yang lebih tua selalunya lebih tahu apa yang patot dan apa yang tidak patot. 

kakak-kakak mahu adik-adik jadi : 

* hamba yang disayangi oleh Yang Maha Pencipta
* anak yang disayangi mak abah
* pelajar yang disayangi guru
* insan yang disayangi kawan-kawan
* adik yang disayangi kakak abang

.........................................................................................................

nota kaki : selesai entry garang dari kakak yang garang. woha ! (aku juga adik kepada seorang abang yang pernah menasihati aku)


yang garang,
Munira



6 comments:

~cik atin~ said...

aq rase ni bukan entry garang weh. ni namenye entry yg wat aty aq saye.. sob3

Afiq Aiman Aznan said...

uuu. garang. sangat.

Munira said...

cik atin : haha.. adakah sekali lagi aku menyentuh perasaan kau. oh touched ! lol :p

Munira said...

afiq : mane ade garang nye aku, kau lah yang paling garang. bace komen kau pon aku takut ni..

kurus said...

kadang2 kita memang kena garang ..rasanya kalau macam akak nie , dah jadi ibu selalunya menyinga !

Munira said...

kak ieda : betol kak. akak lagilah, dah jadi ibu lagi banyk dugaan nak mendidik. hehe.. kadang2 memang kene garang, supaye lekat nasihat tu kat bebudak.. (dulu time jadi budak2 pon selalu jugak dinasihat + dimarah). hehee